Gemeenteraadsverkiezingen 2026
- 1 jun
- 2 minuten om te lezen

De gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 hebben het politieke landschap in Amsterdam-Noord flink opgeschud. GroenLinks is stadsdeelbreed nog steeds de grootste. De opkomst in Amsterdam lag op 47,1%, een lichte stijging ten opzichte van 2022. De opkomst in Noord is traditioneel lager (41,8%) dan in stadsdelen als Zuid (49,3%) of Centrum (53,1%). Dit betekent dat besluiten over Noord in de centrale gemeenteraad vaak genomen worden door politici die gekozen zijn door bewoners uit andere stadsdelen.
De verschuivingen in de Stadsdeelcommissie
De stadsdeelcommissie van Noord (11 zetels) laat een duidelijke trend zien naar meer versnippering en een versterking van het 'progressieve midden'.
GroenLinks boekt winst (+2) en is de grootste partij in Noord. Sterke focus op klimaat en vergroening. PvdA verliest (-2) terrein in de oude wijken aan zowel links als rechts. D66 / VVD boeken lichte winst en zijn vooral populair in de nieuwbouw langs de IJ-oever en het Hamerkwartier. SP verliest (-1) en houdt slechts 1 zetel over in de centrale raad. Ook in Noord staat de sociale waakhond onder druk. Volt is nieuw in ons stadsdeel en wint een zetel (+1) en slaat daardoor een gat in de markt bij de jonge, hoogopgeleide 'nieuwe Noorderling'. DENK / BIJ1 behouden hun kern in de diverse wijken, maar BIJ1 verloor stadsbreed aan kracht. Hoewel landelijke partijen domineren, is er een groeiende roep om "eigen" Noordse geluiden vanuit lokale partijen en bewonerscollectieven.
Wat betekent dit voor de koers van Noord?
Met de winst van GroenLinks en D66 verschuift de prioriteit van de commissie waarschijnlijk verder naar stedelijke ontwikkeling en duurzaamheid. De traditionele focus op betaalbaar wonen en behoud van de Noordse cultuur dreigt hiermee naar de achtergrond te verdwijnen. De 'sociale as' (PvdA-SP) is electoraal verzwakt, wat betekent dat bewonersorganisaties luidruchtiger moeten zijn om gehoord te worden.




Opmerkingen